Wrocław Baroque Orchestra - Offertoria Et Communiones Totius Anni(2020) | Klasyka |
"Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego "Offertoria" i "Communiones" wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecznością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa – Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą.
Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od 12-głosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi "odebraliśmy głos" w "Mitte manum tuam", wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki. " - Andrzej Kosendiak
Lista utworów:
Mikołaj Zieleński
(II Poł. Xvi W. – Po 1611)
Offertoria Et Communiones Totius Anni
Wyd. Wenecja 1611 (Wybór)
1. Ecce Virgo Concipiet 3'12
(In Festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis; Communio)
2. Magnificat 5'51
3. Deus Firmavit Orbem Terrae 2'37
(In Secunda Missa Nativitatis Domini; Offertorium)
4. Viderunt Omnes Fines Terrae 2'43
(In Tertia Missa Nativitatis Domini; Communio)
5. Vox In Rama 2'54
(In Festo Sanctorum Innocentium; Communio)
6. Vidimus Stellam Eius 2'25
(In Epiphania Domini; Communio)
7. Responsum Accepit Simeon 2'26
(In Festo Purificationis Beatae Mariae Virginis; Communio)
8. Fantasia A Tre* 3'33
9. In Monte Oliveti (Motetto) 3'18
10. Salve Festa Dies (Motetto In Festo Paschae) 4'34
11. Mitte Manum Tuam** 2'56
(In Festo Sancti Thomae Apostoli; Communio)
12. Ascendit Deus 3'05
(In Festo Ascensionis Domini; Offertorium)
13. Spiritus Sanctus Docebit Vos 1'47
(Feria Secunda Post Pentecostes; Communio)
14. Video Caelos Apertos 3'42
(In Festo Sancti Stephani; Communio)
15. Benedictus Sit Deus Pater 3'24
(In Festo Sanctissimae Trinitatis; Offertorium)
Czas całkowity: 48'35
* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego – Marcin Szelest
** Wersja instrumentalna
Konsultacja programowa – Zbigniew Pilch