Randall Goosby - Roots(2021) | Klasyka |
Wschodząca gwiazda amerykańskiej wiolinistyki – Randall Goosby wydaje debiutancki album "Roots" dla Decca Classics. Płyta jest inspirowana afroamerykańską kulturą, zwłaszcza muzyką i stanowi swoisty hołd złożony przez młodego artystę pionierskim, afroamerykańskim kompozytorom, którzy niejako utorowali drogę Goosby'emu i całemu pokoleniu młodych artystów.
Goosby mówi: "Jestem bardzo wdzięczny za możliwość wydania tego albumu w tak kluczowym, historycznym momencie. Dla wielu z nas był to rok podziału i izolacji – mam nadzieję, że ta muzyka zainspiruje nie tylko ciekawość i kreatywność, która łączy ludzi, ale także refleksję, zrozumienie i współczucie, których tak bardzo potrzebujemy, by iść naprzód".
"Wielu z tych afroamerykańskich kompozytorów – William Grant Still, Coleridge-Taylor Perkinson czy Florence Price – musiało funkcjonować w społeczeństwie w czasach, gdy rasizm, uprzedzenia i segregacja były na porządku dziennym. Dziś artyści tacy jak ja oraz inni młodzi artyści o wielokulturowych korzeniach, cieszą się większym poczuciem wolności i pewności w kontynuowaniu kariery w muzyce klasycznej".
Album wyprodukowany przez Davida Frosta (laureata GRAMMY 2021 w kategorii Producent Roku) zawiera między innymi premierowe nagrania muzyki Florence Price, która ostatnio cieszy się coraz większym uznaniem na całym świecie. Price przeszła do historii jako pierwsza Afroamerykanka, której muzykę wykonywała jedna z największych amerykańskich orkiestr w 1933 roku, ale po jej śmierci jej muzyka odeszła w zapomnienie. W 2009 roku rękopisy muzyki Price zostały ponownie odkryte i uratowane przed zniszczeniem z domu artystki w Illinois. Trzy utwory Florence Price mają światową premierę fonograficzną na tym albumie.
Maud Powell (1867-1920), jedna z pierwszych amerykańskich skrzypaczek o międzynarodowej sławie, znana była z propagowania muzyki pisanej i wykonywanej przez kobiety i afroamerykańskich kompozytorów. Jej transkrypcja utworu "Deep River" Samuela Coleridge-Taylora, także znajduje się na tej płycie.
Znany z twórczości na polach muzyki klasycznej, jazzowej i filmowej, a także ze współpracy z takimi wykonawcami, jak Marvin Gaye i Harry Belafonte, Coleridge-Taylor Perkinson (1932-2004) zadedykował swoje "Blue/s Forms" afroamerykańskiemu skrzypkowi Sanfordowi Allenowi, pierwszemu członkowi Filharmonii Nowojorskiej. Trzyczęściowe dzieło czerpie wpływy z barokowego kontrapunktu, afrykańskiej muzyki ludowej i amerykańskiego romantyzmu. Allen, urodzony w 1939 roku, do dziś pozostaje bliskim przyjacielem i mentorem Goosby'ego.
Wirtuozowskie transkrypcje tematów z "Porgy and Bess" George'a Gershwina (1898-1937) dokonane przez Jaschę Heifetza, w nagraniu Goosby'ego ukazują talent techniczny oraz interpretacyjny młodego artysty.
William Grant Still (1895-1978), pierwszy amerykański kompozytor, który wyprodukował operę w New York City Opera, w 1943 roku napisał swój mniej znany utwór kameralny "Suita na skrzypce i fortepian", nazwany "Matką i dzieckiem" w nawiązaniu do tytułu drugiej części suity. Każda z trzech części utworu bierze swoją nazwę od rzeźb: "Afrykańska tancerka" Richarda Barthe'a, "Matka i dziecko" Sargenta Johnsona i "Garmin" Augusty Savage, każdy z tych artystów odegrał znaczącą rolę w renesansie Harlemu, w latach 1910-30.
Czeski kompozytor Antonín Dvořák (1841-1904) skomponował "Sonatinę" jesienią 1893 roku w Nowym Jorku, po powrocie z amerykańskiego Środkowego Zachodu. Będąc pod silnym wpływem eksploracji muzyki rdzennych Amerykanów i Negro Spirituals, kompozytor wykorzystał tutaj pentatonikę i rytmy synkopowane, temat drugiej części utworu symbolizuje zaś odczuwaną przez kompozytora tęsknotę za ojczyzną.
Rok po ich pierwszym spotkaniu na 2010 Sphinx Competition w Detroit, Michigan – na którym 13-letni Goosby został najmłodszym muzykiem, który zdobył pierwsze miejsce w kategorii Junior, Goosby i Xavier Dubois Foley spotkali się ponownie w 2011 roku w Shelter Island, Nowy Jork, jako uczestnicy Perlman Music Program.
Wraz z rozwojem ich przyjaźni rozwinęła się praca nad inspirowanym bluegrassem i R&B utworem "Shelter Island". Utwór ten ma także światową premierę fonograficzną na albumie "Roots".
Błyskotliwy entuzjazm Goosby'ego dla skrzypiec ma na celu pokazanie młodym ludziom, że muzyka może inspirować niezależnie od pochodzenia. Artysta dodaje: "Gdyby nie ci kompozytorzy, ci artyści i ta muzyka, nie byłbym w stanie robić tego, co robię dzisiaj. To nagranie jest hołdem złożonym ich życiu i doświadczeniom oraz ich zaangażowaniu w tworzenie tej sztuki, którą wszyscy kochamy".
Lista utworów:
Xavier Dubois Foley
1. Shelter Island*
Coleridge-Taylor Perkinson: Blue/s Forms for Solo Violin
2. I. Plain Blue/s
3. II. Just Blue/s
4. III. Jettin' Blue/s
George Gershwin, from Porgy and Bess
5. Summertime
6. A Woman is a Sometime Thing
7. It ain't necessarily so
8. Bess you is my woman now
William Grant Still: Suite for violin and piano
9. I. African Dancer
10. II. Mother and Child
11. III. Garmin
Florence Price
12. Adoration*
13. Fantasie No. 1 in G minor*
14. Fantasie No. 2 in F# minor*
Samuel Coleridge-Taylor arr. Maud Powell
15. Deep River
Antonín Dvořák: Sonatina in G major
16. I. Allegro Risoluto
17. II. Larghetto
18. III. Scherzo and Trio
19. Finale: Allegro