Piotr Beczała - Arie(2021) | Klasyka |
Polski głos na scenach operowych świata
Rok temu kapituła Nagrody Mediów Narodowych w kategorii Muzyka uhonorowała Piotra Beczałę. Artystę – uznanego w 2018 roku za najwybitniejszego tenora na świecie – doceniono przede wszystkim za "nieustanną promocję polskiej kultury na najsłynniejszych scenach operowych świata. "
Podwójny album CD Piotra Beczały zatytułowany "Arie" jest powrotem do nagrań, które miały miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w 2009 roku i w 2011 roku. Piotrowi Beczale towarzyszyła Polska Orkiestra Radiowa (od 2019 roku Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie), prowadzona przez jej ówczesnego dyrektora artystycznego Łukasza Borowicza.
Bogna Kowalska, dziś dyrektorka Agencji Muzycznej Polskiego Radia, zaś w roku 2009 koordynująca pracę Polskiej Orkiestry Radiowej, tak wspomina tamten czas: "Piotr Beczała urzeczony od pierwszej sesji akustyką Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego nagrał kilkanaście arii operowych (m. in. Moniuszki, Czajkowskiego, Borodina, Żeleńskiego) doskonałych pod każdym względem. Wykonanie wzbudziło wręcz sensacyjny zachwyt. "
Beczała, już wtedy mieszkający na stałe w Zurichu z racji związków z tamtejszą Operą, pojawił się ponownie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w roku 2011. Tym razem nagrał arie włoskie Giuseppe Verdiego. Ponownie z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Łukasza Borowicza, z którym Artysta doskonale się rozumie i współpracuje po dzień dzisiejszy.
Droga Piotra Beczały na szczyty wokalistyki operowej wiodła przez sceny Metropolitan Opera, Covent Garden Theatre, La Scali, San Francisco Opera oraz sceny Hamburga, Berlina, Monachium, Wiednia, Salzburga, Genewy, Paryża i innych miast na całym świecie, na których wcielał się w role wymagające niezwykłej muzykalności i wybitnych umiejętności.
O sekrecie swojego sukcesu Beczała mówi krótko: "Jeśli decyduję się coś nagrać, muszę być w stanie zaśpiewać całą operową rolę, a nie tylko jeden jej popisowy numer. [... ] Trzeba wybrać moment, kiedy jest się gotowym, a jeżeli nie, dalej pracować i czekać. "
Po dekadzie, jaka upłynęła od nagrania tego materiału i w rok po uhonorowaniu Nagrodą Mediów Narodowych, wracamy do arii słowiańskich i arii włoskich. Jesteśmy niezwykle zaszczyceni, że wśród kilkudziesięciu płyt wydanych przez Piotra Beczałę na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza, pojawia się dwupłytowe wydawnictwo sygnowane przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia.
Lista utworów:
CD1 Arie Słowiańskie
Aleksander Borodin (1833–1887)
"Kniaź Igor"
1. Medlenno Den' Ugasal ... Akh! Gde Ty, Gde?
Aria Włodzimierza Z IIAktu
Feliks Nowowiejski (1877–1946)
"Legenda Bałtyku"
2. Czy Ty Mnie Kochasz?
Aria Domana Z IIAktu
Piotr Czajkowski (1840–1893)
"Eugeniusz Oniegin"
3. Kak Shchastliv ... Ya Lyublyu Vas
Duet Leńskiego I Olgi Z I Aktu
Olga: Katarzyna Bąk-beczała (sopran)
4. Kuda, Kuda
Aria Leńskiego Z IIAktu
Władysław Żeleński (1837–1921)
"Janek"
5. Gdy Ślub Weźmiesz Z Twoim Stachem
Aria Janka Z I Aktu
Mikołaj Rimski-korsakow (1844–1908)
"Sadko"
6. Ne Zh'yest' Almazov
Aria Gościa Hinduskiego Ze Sceny Iv
Stanisław Moniuszko (1819–1872)
"Flis"
7. Płyną Tratwy Po Wiśle
Aria Franka
Piotr Czajkowski (1840–1893)
"Jolanta"
8. Net! Chary Lask Krasy Myatezhnoy
Aria Vaudémonta
Siergiej Rachmaninow (1873–1943)
"Aleko"
9. Vzglyani: Pod Otdalyonnim Svodom
Aria Młodego Cygana
Stanisław Moniuszko (1819–1872)
"Straszny Dwór"
10. Cisza Dokoła...
Aria Stefana Z III Aktu
Bedřich Smetana (1824–1884)
"Sprzedana Narzeczona"
11. Až Uzříš, Komus Koupil Nevěstu ... Jak Možná Věřit
Aria Jeníka Z IIAktu
Anton Arenski (1861–1906)
"Rafael"
12. Strast'yu I Negoyu Serdtse Trepeshchet
Aria Ulicznego Śpiewaka
Stanisław Moniuszko (1819–1872)
"Halka"
13. Nieszczęsna Halka! ... szumią Jodły Na Gór Szczycie
Aria Jontka Z IVAktu
Piotr Czajkowski (1840–1893)
"Dama Pikowa"
14. Chto Nasha Zhizn'? Igra!
Aria Hermana Z IVAktu
Antonin Dvořák (1841–1904)
"Rusałka"
15. Ustante V Lovu ... vidino Divná, Přesladká
Aria Księcia Z I Aktu
Mikołaj Rimski-korsakow (1844–1908)
"Noc Majowa"
16. Kak Tikho ... Spi Moya Krasavitsa
Aria Lewka Z IIIAktu
Bonus
"Sadko"
17. Ne Zh'yest' Almazov
Aria Gościa Hinduskiego Z IV Sceny
Wersja Symfoniczna
Nagrania zarejestrowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (sierpień, listopad, grudzień 2009 roku)
CD2
Giuseppe Verdi (1813-1901)
"Rigoletto"
1. Ella Mi Fu Rapita - Parmi' Veder Le Lagrime
Aria Księcia Mantui Z IIAktu
"Nieszpory Sycylijskie"
2. C'est Guy De Montfort - Ô Jour De Peine
Aria Henryka Z IVAktu
"Trubadur"
3. Soli Or Siamo - Condotta Ell'era In Ceppi
Duet Manrico i Azuceny Z IIAktu
Azucena: Ewa Podleś (kontralt)
4. Non Son Tuo Figlio - Mal Reggendo All'aspro Assalto
Trio Manrica, Azuceny iPosłańca Z II Aktu
Azucena: Ewa Podleś (kontralt), Posłaniec: Karol Kozłowski (tenor)
5. Ah Si Ben Mio
Aria Manrica Z IIIAktu
"Lombardczycy"
6. La Mia Letizia Infondere
Aria Oronta Z IIAktu
"Aida"
7. Se Quel Guerrier Io Fossi!- Celeste Aida
Aria Radamèsa Z I Aktu
"La Traviata"
8. Lunge Da Lei - De' Miei Bollenti Spiriti - O Mio Rimoso
Aria Alfreda Z IIAktu
"Makbet /macbeth"
9. O Figli, O Figli Miei! - Ah, La Paterna Mano
Aria Macduffa Z IVAktu
"Requiem"
10. Ingemisco Tamquam Reus
Dies Irae
"Bal Maskowy"
11. Forse La Soglia Attinse - Ma Se M'è Forza Perderti
Aria Riccarda Z IIIAktu
"Don Carlos"
12. È Lui! Desso, L'infante! - Dio Che Nell'alma Infondere
Duet Carlosa i Rodriga Z I Aktu
Rodrigo: Mariusz Kwiecień (baryton)
Nagrania Zarejestrowano W Studiu Koncertowym Polskiego Radia Im. Witolda Lutosławskiego (sierpień, Wrzesień 2011 Roku; Wrzesień, Październik 2012 Roku)