Olga Pasiecznik - Herdzin: Requiem(2024) | Klasyka |
Głęboko wierzę, że refleksja nad śmiercią i ulotnością życia pomaga nam odnaleźć jego sens. Tylko kontemplacja i akceptacja śmierci mogą przynieść spokój umysłu i ducha. To właśnie kontemplacja pomaga nam zmienić obraz śmierci, nadać jej głębszy sens i przygotować się na jej nadejście. Przejście do innego wymiaru – życia wiecznego – odbieram jako naturalny krok dla każdego chrześcijanina.
Dlatego właśnie o zmarłych opowiadam w nastroju kontemplatywnym, pełnym nadziei, optymizmu i miłości.
"Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies irae, która – zgodnie ze znaczeniem tytułu: „Dzień gniewu” – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją sądu ostatecznego. Z kolei część Kyrie eleison po konsultacji z teologiem zbudowałem dość nietypowo, traktując ją jako radosne powitanie zmartwychwstałego Jezusa, zwycięskiego Króla, któremu dziękujemy i którego wielbimy za dokonane pojednanie. To triumfalna aklamacja hołdu i uwielbienia – taka, jaką była w oryginalnej liturgii, choć współcześnie w naszej tradycji to zawołanie nie jest rozumiane jako uwielbienie, lecz raczej jako błaganie o miłosierdzie, pełne powagi i smutku."
Krzysztof Herdzin
Tracklista:
CD 1:
czas całkowity: (55:53)
Krzysztof Herdzin (*1970)
na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę (2018)
1. Introitus (5:16)
2. Kyrie eleison (4:53)
3. Graduale (4:07)
4. Offertorium (8:07)
5. Sanctus (6:30)
6. Pie Jesu (6:00)
7. Agnus Dei (6:32)
8. Libera me (6:26)
9. In paradisum (7:29)
*Światowa premiera fonograficzna