NFM Leopoldinum Chamber Orchestra - Moniuszko inaczej śpiewany(2019) | Klasyka |
""Wiemy już, że był wybitnym kompozytorem, jedynym muzykiem, który pracując w kraju w najcięższym dla narodu okresie, w tak niesprzyjających warunkach, siłą swego talentu i charakteru, uporu i wytrwałości zdobył sobie stanowisko o znaczeniu wyjątkowym", pisał Witold Rudziński w swojej książce o Stanisławie Moniuszce. Dorobek artystyczny polskiego kompozytora, z uwagi na okoliczności historyczno-polityczne, w sposób szczególny wyróżnia idiom narodowy. Doskonałym zaś nośnikiem treści patriotycznych stały się jego opery i pieśni. Te ostatnie pod względem ilościowym stanowią zdecydowaną większość – Moniuszko napisał ich ok. 300. Przeznaczone do muzykowania domowego, zróżnicowane pod względem tematyki i charakteru, zebrane w kolejnych tomach Śpiewników domowych, stały się odpowiedzią na potrzeby ówczesnego społeczeństwa.
Moniuszko komponował zarówno krótkie piosenki zwrotkowe, przeznaczone dla amatorów o ograniczonych możliwościach wykonawczych, jak i wieloczęściowe utwory balladowe, tworzone z myślą o śpiewakach zawodowych. Według opinii Stefana Kisielewskiego: "Trafił nie tylko do szlacheckich dworków czy mieszczańskich domów, ale też pod strzechy". A że był doskonałym melodystą, jego pieśni "weszły w krew społeczeństwa, stały się składową częścią klimatu, atmosfery, stylu polskiego życia ... ]". Tym samym Moniuszko zatarł granicę między sztuką elitarną a popularną, tzn. atrakcyjną dla szerszego grona odbiorców. Żadne z jego dzieł nie straciło przy tym walorów artystycznych.
Podobna idea przyświeca projektowi Akademia Chóralna, którego celem jest rozpowszechnianie śpiewu, w tym przede wszystkim śpiewu zbiorowego, mającego nie tylko wartość artystyczną, ale przynoszącego również korzyści psychologiczne i społeczne.
Tym razem na warsztat zostały wzięte najbardziej znane melodie Stanisława Moniuszki. Roman Ilia Drozd przetworzył je na język współczesny, zdecydowanie bliższy młodym wykonawcom i odbiorcom.
Powstał zatem zbiór niezwykłych utworów zaczerpniętych z moniuszkowskich oper, Sonetów krymskich i Śpiewników domowych, napisanych do słów wybitnych polskich poetów. W nowym opracowaniu zostały przeznaczone na głosy solowe, chóry jednorodne, fortepian, orkiestrę smyczkową oraz instrumenty perkusyjne z elementami body percussion.
Współczesne opracowanie znanych od niemal dwóch wieków melodii tchnęło w nie nowe życie i nadało im zupełnie inną energię. O tym, jak wiele wzbudzają pozytywnych emocji wśród publiczności i zaangażowania ze strony młodych wykonawców, miałam okazję przekonać się podczas jednego z koncertów, w którym, oprócz solistów i NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, udział wzięło kilkanaście chórów dziecięcych i młodzieżowych. Tę samą energię i radość muzykowania odnajdą Państwo w niniejszym nagraniu "Moniuszko inaczej śpiewany". " - Agata Adamczyk
Lista utworów:
Stanisław Moniuszko(1819–1872) (opracowanie Roman I. Drozd)
1. Krakowiaczek 2'15
Śpiewnik domowy, t. 3
2. Chochlik 2'21
Śpiewnik domowy, t. 10
3. Kum i kuma 3'08
Śpiewnik domowy, t. 2
4. Kozak 5'57
Śpiewnik domowy, t. 12
5. Prząśniczka 2'32
Śpiewnik domowy, t. 3
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Sebastian Mach
6. Dziad i baba 4'27
Śpiewnik domowy, t. 1
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Jerzy Butryn, Aleksandra Sosna
7. Ruina (Bakczysaraj) 3'57
z kantaty Sonety krymskie
8. Jak lilija, co rozwija 2'43
Chór z opery Verbum nobile
9. Modlitwa w kościółku 5'54
Chór z IV aktu opery Halka
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska
10. Szumią jodły na gór szczycie 5'52
Aria Jontka z IV aktu opery Halka
solo: Sebastian Mach
11. Spod igiełek kwiaty rosną 4'56
Chór z II aktu opery Straszny dwór
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna
12. Ten zegar stary 4'02
Aria Skołuby z III aktu opery Straszny dwór
solo: Jerzy Butryn
13. Mazur 6'01
Finał IV aktu opery Straszny dwór
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna, Sebastian Mach, Jerzy Butryn
czas całkowity: 54'05