Max Richter - Exiles(2021) | Klasyka |
Max Richter ogłosił niedawno premierę swojej 33-minutowej kompozycji zatytułowanej Exiles. Oprócz niej, na nowym albumie pod tym samym tytułem, znajdą nowe wersje utworów Richtera w opracowaniach na orkiestrę: min. kompozycja z baletu inspirowanego postacią Virginii Woolf, która stała się muzycznym tłem pokazu mody Fendi, utwory pochodzące z filmowych ścieżek dźwiękowych hollywoodzkich produkcji filmowych, czy nagrodzonego nagrodą Złotego Globu filmu dokumentalnego.
Inspiracją do stworzenia Exiles były ruchy migracyjne zapoczątkowane Arabską Wiosną 10 lat temu i trwające po dziś dzień. Max Richter, jako aktywny działacz społeczny, był głęboko poruszony tragedią kryzysu migracyjnego.
Zdecydował się stworzyć dedykowany tym aspektom spektakl dla Nederlands Dans Theater. Jego partytura baletowa Exiles powstała w wyniku współpracy z choreografami-rezydentami holenderskiego zespołu Sol Leónem i Paulem Lightfootem.
"Komponowanie to sposób na mówienie o rzeczach ważnych, więc kiedy Paul i Sol poprosili mnie o napisanie dla nich nowego baletu, natychmiast zacząłem myśleć o temacie; o czym konkretnie powinna mówić twórczość powstała w Europie w 2017 roku?" wspomina Richter. "Myśląc o współczesnym społeczeństwie, postanowiłem skupić się na uniwersalnym temacie podróży... Wielu z nas ma szczęście mieć wpływ na to, dokąd zmierzamy, ale dla coraz większej liczby ludzi ten wybór jest narzucony".
Światowa premiera 33-minutowej kompozycji jest zwieńczeniem najnowszego albumu Maxa Richtera dla Deutsche Grammophon. Wydanie zaplanowana jest na 6 sierpnia 2021 roku.
Materiał albumu Exiles został zarejestrowany w Tallinie w 2019 roku i zawiera także zupełnie nowe orkiestrowe wersje najpopularniejszych, wcześniejszych utworów artysty. Podczas zarejestrowanego koncertu, Max Richter wystąpił wraz z orkiestrą Baltic Sea Philharmonic pod batutą przez Kristjana Järvi.
Max powiedział: "Baltic Sea Philharmonic to naprawdę niezwykła orkiestra młodych muzyków różnych narodowości, pochodzących z krajów skupionych wokół morza bałtyckiego, z Europy Zachodniej i Wschodniej. Jest to po części projekt społeczny. Pełni on trochę rolę pojednawczą i sprawia, że ludzie wielu nacji mogą komunikować się poprzez sztukę. Uderzyło mnie to, że orkiestra tak bardzo oddała przekaz, na którym mi zależało".
Trzy przearanżowane kompozycje, w tym Exiles, Richter nazywa "muzyką aktywistów". On the Nature of Daylight, jest prawdopodobnie jego najsłynniejszym utworem. Powstał w 2003 roku i został wydany na drugim albumie artysty, The Blue Notebooks, będąc szczerą i emocjonalną reakcją na wybuch wojny w Iraku. On the Nature of Daylight od momentu jego powstania, inspirował artystów wielu dziedzin sztuki i został wykorzystany w filmach, a także programach telewizyjnych, w tym w Arrival, The Handmaid's Tale i Shutter Island. Artysta zaznacza jednak, że wykorzystanie utworu może odbywać się tylko wtedy, gdy towarzyszy temu właściwy społeczny kontekst.
Max Richter powiedział: "On the Nature of Daylight pierwotnie był utworem na 5 smyczków, a teraz brzmi w oprawie 65 instrumentów, więc ma inną teksturę, inną energię, inną charakterystykę dźwięku. Nowa wersja ma inny ładunek emocjonalny. W kwintecie słyszysz każdy "szept", a gra w orkiestrze to bogata "dyskusja. "
The Haunted Ocean to hipnotyzujący utwór ze ścieżki dźwiękowej do filmu Walc z Bashirem (Waltz with Bashir, 2008), który opowiada o traumatycznych wspomnieniach pisarza i reżysera Ari Folmana z jego służby wojskowej podczas wojny libańskiej w 1982 roku. Infra 5, pierwotnie na kwintet smyczkowy, to przypominająca mantrę podróż emocjonalna pełna odczuć artysty związanych z zamachami terrorystycznymi w Londynie w lipcu 2005 roku. Natomiast Sunlight jest jednym z ulubionych utworów Richtera, z jego albumu Songs from Before z 2006 roku (jeden z ulubionych albumów Davida Bowiego).
Na albumie znajdzie się również niepublikowany wcześniej utwór Flowers of Herself z baletu Woolf Works, który można było usłyszeć na początku tego roku na pokazie mody Fendi S/S21 w Paryżu, gdzie stanowił oprawę muzyczną dla zaproszonych na wybieg gwiazd, takich jak Kate Moss i Demi Moore. Utwór ten był inspirowany portretem tętniącego życiem Londynu przedstawionym w powieści Virginii Woolf Pani Dalloway (Mrs Dalloway). Ta rytmicznie złożona kompozycja opiera się na ciągłym ruchu i działa niczym światło uwydatniające cień w tytułowej ścieżce albumu. Samo Exiles charakteryzuje się powtarzającym motywem melodycznym. "To bardzo prosty pomysł", wyjaśnia Richter, "chciałem uwidocznić pojęcie wygnania, przemieszczania się, ruchu, stosując techniczny zabieg i nadając mu sens metaforyczny". Kompozycja jest podróżą przez pejzaż dźwiękowy o subtelnych fakturach i tonalnych barwach. Utwór rozwija się nabierając intensywności i rozmachu, a kończy się spokojną kodą. Jak stwierdza artysta: "Exiles kończy się pytaniem: "A co jeśli... ?" To pytanie jest dalekie od rozstrzygnięcia".
Max Richter nigdy nie tworzy sztuki jedynie dla sztuki. Mówi, że muzyka odgrywa nieodłączną rolę w kulturze. "To część rozmowy o tym, jak powinniśmy żyć. Tym właśnie jest kreatywność. Kiedy coś tworzysz, próbujesz zbadać pytanie lub spojrzeć na jakiś aspekt naszego świata i skomentować go, albo sprowokować do myślenia lub debaty. To tak, jak powiedziała Nina Simone: "Obowiązkiem artysty... jest odzwierciedlanie teraźniejszości".
To właśnie artysta robił przez całą swoją karierę, umieszczając skłaniające do przemyśleń przesłania w muzyce. Na przykład najnowszy Voices (2020), dzieło inspirowane Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, współtworzone z wieloletnią partnerką artystyczną Richtera, Yulią Mahr, było wychwalane przez jednego z recenzentów nie tylko za "aksamitny blask, wirujące frazy i nieziemskie brzmienia", ale także za wykorzystywanie muzyki "jako forum aktywizmu, szerzenia idei jedności, tolerancji i empatii" (PopMatters).
Mahr jest autorką przejmującej okładki albumu Exiles stworzonego na podstawie jej obrazu "Maman, 1950" (Yulia Mahr, 2017), którego wydruk jest dołączona do limitowanej, winylowej edycji. Album będzie dostępny w wersji cyfrowej, na CD i na czarnym winylu 180g.
Lista utworów:
1. The Haunted Ocean (Waltz With Bashir)
2. Infra 5 (Infra)
3. Flowers Of Herself (Woolf Works)
4. On The Nature Of Daylight (The Blue Notebooks)
5. Sunlight (Songs From Before)
6. Exiles
Płyta będzie debiutowała 6 sierpnia 2021 (data wydania w Polsce).
Aby śledzić najświeższe wiadomości o płycie skorzystaj z przycisku "Obserwuj premierę" znajdującego się na pasku z opcjami. Powiadomienia o zmianach wysłane zostaną we wiadomości e-mail oraz będą opublikowane na stronie "Aktualności".
Premierę można zarekomendować innym osobom poprzez polubienie strony w serwisie Facebook lub ysłanie wiadomości e-mail. Funkcje te dostępne są na pasku z opcjami, który znajduje się w górnej części strony.
W celu sprawdzenia ile trzeba odłożyć na płytę kliknij tutaj: Ceneo lub Skąpiec.
Exiles można dostać tutaj. Więcej sprzedawców znajduje się na liście "Gdzie kupić?".
Świeże komunikaty można przeglądnąć w zakładce "Newsy" znajdującej się w kolumnie po prawej stronie.
Żeby to zrobić trzeba wybrać właściwą ocenę od 1 do 5, a następnie zaakceptować wybór kliknięciem. Opcja ta dostępna jest jedynie dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
Premiera płyty Exiles nie dostała jeszcze oceny. Użytkownicy mogą oceniać tytuły jeszcze przed pojawieniem się ich na rynku, wyrażając w ten sposób swoje oczekiwania. System umożliwia późniejszą modyfikację przyznanych głosów – w tym celu użytkownik powinien wybrać inną wartość w polu "Ocena". Ocena w serwisie to średnia ważona, gdzie waga głosu zależy przede wszystkim od stażu użytkownika.
Max Richter to autor płyty. Pozostałe płyty nagrane przez tego artystę można znaleźć utaj lub też klikając w jego nazwę znajdującą się w polu "Informacje".
Płyta ma być wydana przez Universal. Inne płyty wydane przez tego wydawcę można znaleźć utaj albo klikając w jego nazwę znajdującą się w zakładce "Informacje".
Żeby zgłosić korektę należy kliknąć tutaj i wysłać wypełniony formularz. Dzięki temu można wnieść o aktualizacje dat, opisów i odnośników oraz zmiany trailerów albo okładek.
Komentarze