Krzysztof Janowicz - Fortece nad kanałem. Pierwsze misje 8. USAAF nad zachodnią Europą(2019) | Historia |
(... ) Pilot kazał załodze przygotować się do wodowania i nadać sygnał Mayday, ale okazało się, że ostatni atak Focke-Wulfów zamienił radiostację w stertę powyginanych i dymiących przewodów. Sytuacja załogi bombowca Man O'War była dramatyczna – znajdowali się nad środkiem kanału w poważnie uszkodzonym samolocie, ale nie mogli przekazać służbom ratunkowym swojej pozycji.
Kiedy bombowiec znajdował się na wysokości 300 metrów za burtę poleciał ostatni Browning i wszyscy szykowali się do wodowania. Wówczas przed nimi pojawił się mały czarny punkcik szybko rosnący w oczach. Po chwili można było dostrzec zarysy skrzydeł i nie było już wątpliwości, że nadlatuje kolejny myśliwiec. Za chwilę Focke-Wulf zajmie pozycję do strzału i zapali Latającą Fortecę, a załoga bombowca nie miała czym się bronić, bo jej broń spoczywała w wodzie na dnie kanału. Wszyscy czekali na cios łaski, wpatrując się w małego myśliwca, gdy nagle bombardier, 2/Lt. John A. Creamer dostrzegł na jego skrzydłach kokardy RAF! Uczucie rozpaczy i bezradności ustąpiło uldze i radości, wszyscy krzyczeli i machali do Spitfire'a. Jeśli nawet będą musieli wodować, to pilot myśliwca poda służbom ratunkowym ich pozycję. (... )
(... ) Ostatnie zwycięstwo dla 8. /JG 2 meldował o 19:00 młody Uffz. Herbert Gumprecht, którego ofiara rozbiła się w kwadracie 5949/14W. Był to Spitfire BS140, w którego szczątkach poległ 2/Lt. Gene P. Neville. Jego myśliwiec spadł na ziemię z wysokości 150 metrów już blisko brzegu kanału, na południe od Plouescat. W tej samej chwili sukces odnieśli również artylerzyści z 5. /Res. Abt. 497, a trafiony przez nich Spitfire ze smugą dymu za ogonem wpadł do portowego kanału. Siedzący w kabinie BR640 Capt. Charles A. Cook zdołał opuścić tonący wrak i niebawem został podniesiony z wody przez motorówkę trafiając do niewoli. Łącznie Niemcy zgłosili zestrzelenie ośmiu Spitfire'ów – pięć piloci 8. /JG 2, a trzy artylerzyści Flaku. Dwa inne rozbiły się z braku paliwa.
Ostatni z Orłów zdołał przedrzeć się nad kanał La Manche. Dowódca sekcji Żółtej, F/Lt William H. Baker pilotując BS446 wracał samotnie do Anglii, lecąc tak długo, dopóki starczyło mu paliwa. Kiedy silnik przerwał pracę usłyszano w eterze jego głos, że woduje w kanale. Nigdy go nie odnaleziono.
Z dwunastu nowiutkich Spitfire'ów IX jakie wyruszyły do tej misji, żaden nie wrócił do swojej bazy. Przepadł cały dywizjon. (... )
(... ) Okazało się, że z kadłuba wypadł także S/Sgt. Magee, który w zimowym powietrzu nagle odzyskał przytomność. Wiedział, że spadając na ziemię bez spadochronu nie ma żadnych szans na przeżycie. Jedyne co mu pozostało to modlitwa i później przypomniał sobie, że głośno powtarzał, iż nie chce umrzeć, ponieważ jeszcze nie wie nic o życiu.
Z impetem spadł na szklany dach dworca kolejowego w St. Nazaire i z trzaskiem rozbitego szkła przebił się do podłogi. S/Sgt. Magee był nieprzytomny, jedno z jego ramion było niemal odcięte, oko i nos częściowo zmiażdżone, zęby, noga, kolano i kostka były poważnie pokaleczone. Także jego płuca i inne narządy wewnętrzne zostały częściowo zmiażdżone. Ale wciąż żył!
Trudno wytłumaczyć to niezwykłe zdarzenie. Lotnik miał na sobie gruby lotniczy kombinezon, ale wydaje się, że nie bez znaczenia był też kąt pod jakim spadł na pochyłe powierzchnie dachu dworca kolejowego. Istotna mogła mieć także wysokość stalowych dźwigarów rozpostartych w łuk nad torem kolejowym. Tak czy inaczej jakimś cudem S/Sgt. Magee przeżył upadek z ponad sześciu kilometrów! (... )
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Książka będzie debiutowała 13 marca 2019 (data wydania w Polsce).
Aby być informowanym na bieżąco o aktualizacjach należy dodać książkę do listy "Moje premiery". W tym celu kliknij w opcję "Obserwuj premierę" dostępną na pasku z opcjami. Powiadomienia o zmianach zostaną wysłane na e-mail oraz pojawią się na stronie "Aktualności".
Premierę można zasugerować innym osobom poprzez polubienie strony w serwisie Facebook lub ysłanie wiadomości e-mail. Funkcje te dostępne są na pasku z opcjami, który znajduje się w górnej części strony.
Aby zobaczyć ile trzeba zapłacić za książkę kliknij tutaj: Ceneo lub Skąpiec.
Fortece nad kanałem. Pierwsze misje 8. USAAF nad zachodnią Europą jest do zakupu tutaj. Wszystkie sklepy można znaleźć na liście "Gdzie kupić?" usytuowanej po prawej stronie.
Aby obejrzeć najświeższe materiały należy skorzystać z zakładki "Newsy", która znajduje się w kolumnie z prawej strony.
Żeby to zrobić trzeba nadać właściwą ocenę od 1 do 5, a następnie zapieczętować wybór kliknięciem. Tylko zarejestrowani użytkownicy serwisu mogą oddać swój głos.
Premiera książki Fortece nad kanałem. Pierwsze misje 8. USAAF nad zachodnią Europą nie dostała jeszcze oceny. Użytkownicy mogą oceniać tytuły jeszcze przed pojawieniem się ich na rynku, wyrażając w ten sposób swoje oczekiwania. System umożliwia późniejszą modyfikację przyznanych głosów – w tym celu użytkownik powinien wybrać inną wartość w polu "Ocena". Ocena w serwisie to średnia ważona, gdzie waga głosu zależy przede wszystkim od stażu użytkownika.
Krzysztof Janowicz to osoba odpowiedzialna za stworzenie książki. Kliknij utaj albo w nazwisko autora, żeby wyświetlić inne książki przez niego napisane.
Wydawcą jest firma Napoleon V. Kliknięcie utaj spowoduje wyświetlenie listy innych książek od tego wydawcy. Z funkcji tej można również skorzystać udając się do pola "Informacje" i klikając w nazwę wydawnictwa.
Żeby zgłosić błąd należy uzupełnić formularz umieszczony tutaj. Zgłaszać można błędne daty premiery, opisy, okładki lub plakaty oraz zwiastuny.
Komentarze