Katarzyna Rajs, Piotr Kępiński - Transkrypcje na dwa fortepiany. Volume 3(2021) | Klasyka |
"Trzecia już odsłona rzadko spotykanego współcześnie repertuaru pianistycznego, jakim są transkrypcje przeznaczone na dwa fortepiany, odkrywa przed nami niezwykłe muzyczne przestrzenie. Przede wszystkim po raz kolejny wprowadza nas w świat wyobraźni i muzycznych fascynacji Romana Maciejewskiego. Twórcy, którego barwny życiorys stał się kanwą już dwóch filmów (film biograficzny Stefana Szlachtycza Outsider z 1993 roku, film telewizyjny Nie jestem dzieckiem swego czasu według scenariusza Anny Biedak i Wojciecha Maciejewskiego z 1995) i który był ceniony w swoich czasach za świeże i odważne spojrzenie na nową muzykę polską, a jednocześnie skrajnie różnie oceniany za monumentalne Requiem. Dziś wydaje się, że muzyka Romana Maciejewskiego zajęła właściwe miejsce w dorobku polskich kompozytorów XX wieku, czego dowodem jest wprowadzenie do praktyki wykonawczej jego mazurków czy Piano duo concertante. Świadczą też o tym próby rekonstrukcji jego muzyki baletowej i znaczne powodzenie Pieśni kurpiowskich, a także seria wykonań i nagrań opus vitae, czyli wspomnianego już Requiem.
Obecnie swoją szansę na wejście w artystyczny obieg zyskał – znaczący ilościowo i artystycznie – repertuar przeznaczony na dwa fortepiany. W tej grupie utworów z kolei zwracają uwagę liczne transkrypcje i parafrazy. Opracowania te powstawały w różnych okresach twórczości Maciejewskiego, który tworzył je nie tylko " z potrzeby chwili", zapewniając sobie niepowtarzalny repertuar koncertowy, lecz także z upodobania do takiej formy muzycznej prezentacji, sztuka aranżacji, parafrazy, improwizacji towarzyszyła bowiem Romanowi Maciejewskiemu od najwcześniejszych lat. Jako młodzieniec improwizował na fortepianie i organach, zarabiając w trudnych latach międzywojennych na swoje utrzymanie. Występował jako pianista zarówno w Polsce, jak i na emigracji – szybko zyskał sławę, grając własne utwory oraz parafrazy utworów innych kompozytorów. Od wczesnej młodości wykazywał upodobanie do grania i pisania na dwa fortepiany lub cztery ręce. Koncertował z Kazimierzem Krancem (w Paryżu i USA), Martinem Pennym, Sixtenem Eckerbergiem i Alexem Portnoffem (w Szwecji) oraz z Jerzym Lefeldem (w Warszawie). " - Aleksandra Kłaput-Wiśniewska
Lista utworów:
Roman Maciejewski (1910–1998)
Transkrypcje na dwa fortepiany
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
1. Fantazja i fuga g-moll BWV 542 (12'12)
Piotr Czajkowski (1840–1893)
2. Chant Sans Paroles Op. 2 Nr 3 (3'01)
3. Humoresque Op. 10 Nr 2 (2'21)
Ignacy Jan Paderewski (1860–1941)
4. Elegia B-Moll Op. 4 (6'19)
5. Nokturn B-Dur Op. 16 Nr 4 (3'34)
Fritz Kreisler (1875–1962)
6. Schön Rosmarin (2'15)
Evert Taube (1890–1976)
7. Potpourri (6'56)
Isaac Albéniz (1860–1909)
8. Navarra (6'21)
César Franck (1822–1890)
Grande Pièce Symphonique Op. 17 (21'51)
9. Andantino Serioso – Allegro Non Troppo E Maestoso (10'12)
10. Andante – Allegro (6'27)
11. Andante – Beaucoup Plus Largement Que Précédemment (5'11)
czas całkowity: 64'52
Płyta Transkrypcje na dwa fortepiany. Volume 3 ukaże się 11 czerwca 2021 (data premiery w Polsce).
Aby śledzić bieżące komunikaty o płycie skorzystaj z przycisku "Obserwuj premierę" znajdującego się na pasku z opcjami. Informacje o zmianach zostaną wysłane na podany adres e-mail oraz będą opublikowane na stronie "Aktualności".
Premierę można zarekomendować innym osobom poprzez polubienie strony w serwisie Facebook lub ysłanie wiadomości e-mail. Funkcje te umieszczone są na pasku z opcjami, który znajduje się w górnej części strony.
Cenę płyty znajdziesz tutaj: Ceneo lub Skąpiec.
Płytę Transkrypcje na dwa fortepiany. Volume 3 można znaleźć tutaj. Sklepy, które sprzedają ten produkt znajdują się w polu "Gdzie kupić?" umieszczonym po prawej stronie.
W celu przeglądania bieżących komunikatów należy skorzystać z kolumny "Newsy" znajdującej się z prawej strony.
Aby ocenić płytę należy wybrać należytą wartość w skali 1-5, a następnie przypieczętować wybór kliknięciem. Jedynie zarejestrowani użytkownicy serwisu mogą zagłosować.
Premiera płyty Transkrypcje na dwa fortepiany. Volume 3 nie dostała jeszcze oceny. Użytkownicy mogą oceniać tytuły jeszcze przed pojawieniem się ich na rynku, wyrażając w ten sposób swoje oczekiwania. System umożliwia późniejszą modyfikację przyznanych głosów – w tym celu użytkownik powinien wybrać inną wartość w polu "Ocena". Ocena w serwisie to średnia ważona, gdzie waga głosu zależy przede wszystkim od stażu użytkownika.
Katarzyna Rajs, Piotr Kępiński jest autorem płyty. Kliknij utaj albo w nazwę artysty, aby wyświetlić inne płyty przez niego nagrane.
Płyta ma zostać wypuszczona przez Universal. Żeby poznać inne płyty od tego wydawcy należy kliknąć utaj albo kliknąć w jego nazwę w polu "Informacje".
Żeby zgłosić poprawkę należy wypełnić formularz znajdujący się tutaj. W ramach tej funkcji można zgłosić między innymi aktualizację daty, dodać lub zmienić opis, zamieścić zwiastun oraz trailer, czy też przesłać nową okładkę lub plakat.
Komentarze