Delphine Gilles Cotte - Metoda Montessori w domu(2017) | Inne |
„Naucz mnie robić to samodzielnie” – to zdanie doskonale definiuje pedagogikę Marii Montessori.
Małemu człowiekowi należy dać możliwość samodzielnego działania – odpowiednio do jego wieku i umiejętności. Dlatego pozwól dziecku wykonać zadanie samemu, pod twoim nadzorem, po zademonstrowaniu mu, jak należy to zrobić, oraz zabezpieczeniu i dostosowaniu miejsca i zadania do jego potrzeb i możliwości.
Według Marii Montessori każde dziecko jest wyjątkowe. Ma swoją osobowość, własny rytm życia, specyficzne cechy i ewentualnie ograniczenia. Wszystkie dzieci przechodzą okresy wrażliwości – chodzi o szczególną wrażliwość na drodze rozwoju, czyli o etapy życia młodego człowieka, w których całkowicie jest zaabsorbowany przez szczególne zafiksowanie na określony element. Granicą tych etapów przejściowych jest nabycie określonych cech charakteru. Gdy tylko dana cecha się rozwinie, związana z nią wrażliwość zanika. Dlatego bardzo ważne jest, aby w odpowiednim momencie środowisko dostarczyło dziecku środków do tego, by mogło się rozwijać, wykorzystując okresy wrażliwości. Książka zawiera 80 zabaw edukacyjnych wykorzystujących zalety pedagogiki Montessori; ćwiczenia można wykonać w domu, a pomoce do nich przygotować samodzielnie.
Jest przeznaczona dla:
rodziców, którzy chcą uczestniczyć z dziećmi w rozwojowych zabawach przedszkolanek, które zamiast głośnych zabaw pstrokatymi zabawkami chcą zaproponować swoim podopiecznym wspólne ćwiczenia
nauczycieli, którzy chcieliby urozmaicić zabawy w klasie, tak aby rozwijały u dzieci zmysły, koncentrację i pewność siebie
wyjątkowych dzieci czujących potrzebę wzmacniania (zaproponowane poniżej ćwiczenia pomogą w tym)
osób starszych lub chorych odczuwających potrzebę stymulacji