Cecilia Bartoli - Unreleased(2021) | Klasyka |
CECILIA BARTOLI: UNRELEASED
NAJPOPULARNIEJSZA ŻYJĄCA SOPRANISTKA PRZEDSTAWIA ALBUM ZAWIERAJĄCY NIEZNANE DOTĄD WYKONANIA ARII KONCERTOWYCH
Unreleased zawiera arie koncertowe Mozarta, Beethovena, Haydna and Myslivečeka
Nagrane w 2013 roku z orkiestrą Kammerorchester Basel pod batutą Muhai Tanga
Z gościnnym udziałem skrzypka Maxima Vengerova
• Arie koncertowe zawarte na albumie to utwory napisane dla największych sopranów epoki klasycznej
Cecilia Bartoli wydaje album zatytułowany Unreleased zawierający niewykonywane nigdy wcześniej przez Artystkę arie operowe. Te niezwykle wymagające utwory zostały napisane przez największych kompozytorów epoki klasycznej dla najwybitniejszych sopranów tamtych czasów. Projekt był planowany od dekady, a zarejestrowano go w 2013 roku z orkiestrą Kammerorchester Basel pod batutą Muhai Tanga. Artystka ukończyła prace nad albumem, w trakcie przerwy w koncertowaniu spowodowanej pandemią:
"Mogłam zająć się wieloma rzeczami, które pozostawiłam niedokończone, odłożone w czasie lub zapomniane. W końcu miałam okazję sprawdzić moje archiwa w poszukiwaniu ukrytych skarbów. Nagrania z tego albumu są dla mnie szczególnie cenne". – Cecilia Bartoli
Cecilia Bartoli, sopranistka, która sprzedała ponad 12 milionów albumów, jest jedną z najbardziej utytułowanych artystek muzyki klasycznej naszych czasów. Nagrywając wyłącznie na Decca Classics od 1988 roku, Bartoli otrzymała pięć nagród Grammy, kilkanaście nagród Echos i Brit, Polar Music Prize, Nagrodę Fundacji Muzycznej Léonie Sonning oraz Herbert von Karajan Prize. Występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, operach i festiwalach świata. Pełni funkcję dyrektora artystycznego Salzburg Whitsun Festival, a w styczniu 2023 roku zostanie dyrektorem Opéra de Monte-Carlo, stając się tym samym pierwszą kobietą pełniącą te role w historii opery.
Wszystkie arie koncertowe, które artystka wykonuje na albumie Unreleased zostały napisane w ciągu 23 lat przez czterech kompozytorów, których kompozycje kształtowały wielkie soprany, dla których zostały stworzone.
Ah! Perfido Beethovena, napisane zostało dla słynnej śpiewaczki Josephy Duschek podczas wizyty kompozytora w Pradze w 1796 roku, mogło być zapowiedzią stworzenia jedynej operowej bohaterki Beethovena: Leonory z Fidelia.
Do Duschek należało premierowe wykonanie Bella mia fiamma Mozarta i pierwotnie miała również śpiewać Ah, lo previdi, wykonywane później przez Aloysię Weber. Na Unreleased znalazły się także arie Mozarta napisane dla wielkich śpiewaków XVIII wieku, takich jak kastrat Tommaso Consoli, który jako pierwszy zaśpiewał arie Mozarta L'amerò sarò costante w operze Il re pastore (Król pasterz)
Bartoli prezentuje swój wielki kunszt wokalny w arii Se mai senti. Napisana przez bawarskiego kompozytora Josefa Myslivečka aria pochodzi z jego opery La Clemenza di Tito z 1734 r. i została skomponowana dla Pietra Benedettiego, śpiewaka, do którego należało też wiele premierowych wykonań oper Mozarta. Mysliveček przed podróżą do Włoch był młynarzem w Bawarii i zanim zaprzyjaźnił się z młodym Mozartem, stał się najbardziej utytułowanym i najlepiej opłacanym kompozytorem operowym w Europie.
Arię Scena di Berenice Haydna Bartoli wykonała już wcześniej, na festiwalu Styriarte w 2001 roku, a jej występ został okrzyknięty przez Gramophone jako "jeden z najlepiej nagranych koncertów na DVD". Wykonanie Bartoli na albumie to pierwsze studyjne nagranie wymagającej arii Haydna wykonanej po raz pierwszy przez Brigidę Bant w Londynie w 1791 roku.
Na płycie pojawia się również izraelski skrzypek pochodzenia rosyjskiego i dyrygent Maxim Vengerov. Gościnnie wykonał on partie solowe w dwóch utworach: L'amerò sarò costante oraz Ch'io mi scordi di te?
"Chciałbym podziękować mojemu drogiemu koledze i przyjacielowi Maximowi Vengerovowi, który zawsze był dla mnie tak wielką inspiracją i który dołączył do mnie przy nagraniu dwóch wspaniałych arii Mozarta" - Cecilia Bartoli
Lista utworów:
Beethoven: Ah! Perfido, Op. 65
Mozart: Ch'io mi scordi di te? K. 505
Mysliveček: Se mai senti from La Clemenza di Tito
Mozart: Ah, lo previdi!... Ah, t'invola... Deh, non vicar K. 272
Mozart: Bella mia fiamma, addio... Resta, oh cara, K528
Mozart: L'amero, sarò costante from Il re pastore. K. 208 (violin solo – Vengerov)
Haydn: Scena di Berenice, Hob. XXIVa:10