Andrzej Kosendiak - Salzburska Msza Maryjna(2015) | Klasyka |
9 września 1777 roku Mozart skomponował graduał Sancta Maria KV 273 – dzień po święcie Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i na dwa tygodnie przed wielką podróżą do Monachium i Paryża, po której bardzo wiele sobie obiecywał. Utwór był prośbą o opiekę nad nim i nad jego rodziną. W tym samym roku napisał też inny utwór maryjny – offertorium Alma Dei Creatoris KV 277 oraz Missa brevis KV 275. Podróż ta okazała się totalną porażką, na którą złożyło się rozwianie marzeń o karierze zagranicznej, nieszczęśliwe uczucie do ukochanej Alojzy Weber, a przede wszystkim śmierć matki (zmarła 3 lipca 1778 roku w Paryżu i tam została pochowana).
Wyżej wymienione utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta posłużyły nam za kanwę dociekań, czy możliwa byłaby próba rekonstrukcji formy mszalnej z salzburskiego okresu działalności kompozytora. Trzeba pamiętać, że mszę w dawnych wiekach odprawiano w dni uroczyste w zupełnie inny sposób niż dzisiaj. Udział wiernych był znikomy i w zasadzie polegał na przeżywaniu misterium, które rozgrywało się przed ich oczyma. Co więcej, prawie wszystkie części mszy mogły być wykonane przez śpiewaków i instrumentalistów czy też czysto instrumentalnie.
Naszą rekonstrukcję uzupełniliśmy o sonaty kościelne Mozarta, zaś w nagraniu wziął udział chór chłopięcy i historyczny zespół instrumentalny wzorowany na salzburskiej kapeli z czasów kompozytora.
Zbigniew Pilch
Lista utworów:
Wolfgang Amadeus Mozart – Salzburska Msza Maryjna
1. Introitus: Sonata B-dur KV 212 4'26
2. Kyrie: Missa brevis B-dur KV 275 1'28
3. Gloria: Missa brevis B-dur KV 275 2'55
4. Graduale ad Festum B. M. V. : Sancta Maria, Mater Dei F-dur KV 273 3'31
5. Credo: Missa brevis B-dur KV 275 3'59
6. Offertorium de B. M. V. : Alma Dei creatoris F-dur KV 277 3'57
7. Sanctus: Missa brevis B-dur KV 275 1'07
8. Benedictus: Missa brevis B-dur KV 275 2'33
9. Sonata Per L'elevatione: Sonata Es-dur KV 67 4'21
10. Agnus Dei: Missa brevis B-dur KV 275 1'46
11. Dona Nobis: Missa brevis B-dur KV 275 2'54
12. Communio: Sonata F-dur KV 244 6'10
13. Postcommunio: Sonata F-dur KV 224 4'48
14. Postludium: Ave verum Corpus D-dur KV 618 2'25
Czas całkowity: 46'33
Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Piotr Alexewicz – sopran 2, 5, 6, 10, 11.
Kacper Dawiec – sopran 3, 8.
Marcin Liwień – alt
Maciej Gocman – tenor
Jerzy Butryn – bas
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – przygotowanie chóru
Artyści Chóru NFM
Wrocław Baroque Ensemble